Nieuws uit het veld ...

Regelmatig delen wij ervaringen uit de wereld van Dé Bedrijfsoptimalisator®. Soms vanuit actuele business cases, een andere keer een persoonlijke ervaring.


Anekdotes uit de praktijk

De journalist vroeg aan het einde van het interview vandaag naar anekdotes uit de praktijk van Dé Bedrijfsoptimalisator®. Hierbij een kopie van de tekst (Link naar het artikel volgt na publicatie).

 

Liefde maakt blind. Twee vijftigers worden verliefd. Zij zit goed bij kas, hij wil het ondernemerschap proberen, zij koopt voor hem een goedlopend bedrijf, hij gaat directeur spelen. Nadat in 2 jaar de winst is verdampt, grijpt zij in en stelt Dé Bedrijfsoptimalisator® aan om orde op zaken te stellen. Na een herstructurering wordt het bedrijf uiteindelijk aan een investeringsmaatschappij verkocht.  

 

Technische handelsonderneming. Directie en personeel werken in grote onmin samen met dreigende staking. Directie wordt op communicatie gecoacht zodat personeel meer inzicht krijgt in de bedrijfskoers. Dit leidt tot  een hogere effectiviteit en drastische verbetering van sfeer en winstgevendheid, Niet geheel onlogisch is er een drastische daling van het ziekteverzuim.

 

Directeur machinebouwer. Vertelt vol trots dat 'zij de beste inkoopcondities in NL hebben’. De uitrol van een nieuwe inkoopstrategie leidt tot een verdere verlaging van 7%.

 

Agrarische onderneming. Verliesgevendheid leidt tot hevige spanning tussen aandeelhouders. Door invoering van eenvoudige management principes zoals aandacht en doelstellingen krijgt het personeel richting waardoor de verliezen worden omgezet in winst.

 

Fusie van twee logistieke bedrijven. Hoewel de directies grote financiële voordelen zien, vraagt Dé bedrijfsoptimalisator® ook aandacht voor de zachte kant. Uiteindelijk blijken de culturen zo verschillend te zijn dat de fusie wordt afgeblazen.

 

Gaat het wel eens niet goed? Jazeker. De klanten van een productiebedrijf waren ontevreden over de kwaliteit van de producten en stiptheid van leveringen. Het actieplan kreeg onvoldoende aandacht wat uiteindelijk tot een faillissement leidde. 

 

Aannemer. De eenvoudige vraag naar de score op opdracht uit offertes leidt tot de verbijsterende conclusie van 3%. Deze bewustwording resulteert in een actieve commerciële aanpak met een fikse omzetgroei tot gevolg.

 

0 commentaren

Pre exit: aantrekkelijke exit-strategie voor ondernemers

De pre-exit stelt ondernemers in staat om met behoud van zeggenschap hun bedrijf geleidelijk aan te verkopen. Bijkomend voordeel is dat de onderneming in waarde stijgt. Lees het artikel uit M&A magazine/Marktlink.

 

Als u meer wil weten over pre-exit, partners en funding neem dan contact op met Dé Bedrijfsoptimalisator®:

06-10 67 53 56.

0 commentaren

Bijgewerkte referentielijst

Niet alleen 'thumbs up' van deze vriend hiernaast, maar ook van klanten. Zie onderstaand het relaas van een klant die bij Bijzonder Beheer terecht kwam, en anno 2016 op het punt staat om er weer uit te komen. 

 

Tevens de bijgewerkte referentielijst 2016, maar nu de klant aan het woord.

 

'Referentie van De bedrijfsoptimalisator.

 

Na 20 jaar ondernemen was ik bezig met mijn derde firma naar een hoger plan te brengen.

Daarvoor was flink geinvesteerd in bedrijfsplan en inventaris. Geen probleen voor een banklening

Mijn prestaties in het verleden leiden altijd tot een groei van gemiddeld 10% per jaar.

Toen de crisis ook grip kreeg op onze branche en ik begreep dat deze crisis wel eens heel lang kon aanhouden heb ik flink gereorganiseerd. Gelukkig maar want de omzet zakte steeds maar door naar weer een ander dieptepunt er was geen houden aan. Na enige tijd werd de firma door de bank in bijzonder beheer genomen een situatie die ik nog nooit eerde had meegemaakt.

Omdat ook in deze periode er geen echte verandering tot stand kwam adviseerde de bank mij contact te zoeken met Patrick van Zuijlen.

Vanaf dat punt ontstond een zeer intensieve periode van gesprekken, interviews, het overleggen van bedrijfscijfers en de uitgebreide uitleg en verklaring van alle relevante details.

Het contact met Patrick was vanaf dag een heel natuurlijk en prettig.

Patrick was volstrekt duidelijk in zijn communicatie en opvatting. Hij zei meerdere malen, wat ik hier aantref zal ik inhoudelijk beoordelen en aan alle belanghebbenden communiceren, zowel goed nieuws dan wel slecht nieuws. Dat kan betekenen dat de eindconclusie van mij is dat er een einde komt aan het bedrijf. Of als er duidelijkheid is over hoe levensvatbaar dit bedrijf is er een traject met stappen moet volgen om het bedrijf weer op koers te krijgen.

Het laatste is gelukkig gebeurd. Danzij de inspanning van Patrick.

Wat mij het meest beviel is zijn integrale aanpak. Hij bekijkt de zaak van diverse kanten en houdt alle partijen tijdens het proces geinformeerd.

Zijn contact met de Bank was van levensbelang en Patrick heeft dat uitmuntend volbracht.

Op basis van zijn niet vrijblijvende aanbevelingen heeft de bank tot herfinanciering besloten en zijn we nu na heel wat stappen verder gegaan en wordt inmiddels gesproken over beëindiging van het bijzonder beheer traject!

Ook na zijn active bemoeienis blijft Patrick contact houden, waaruit blijkt dat hij werkelijk betrokken is bij de mensen en het bedrijf wat hij onder handen heeft genomen.

Ik ben hem zeer erkentelijk voor zijn inzicht betrokkenheid en aandacht in een zeer moeilijke periode

voor mij, mijn medewerkers en alle betrokkenen.

 

Ik beveel Patrick en zijn collega's van harte aan!'

 

Haarlem, 12 februari 2016

 

A J

Directeur Eigenaar.

 

0 commentaren

Rituelen van slecht management...

...en goed management natuurlijk!


Een mooi artikel van het HPO-center over de rituelen van slechte managers. Wat doen die eigenlijk, en belangrijker nog, welke psychologie zit daar achter? 

 

Ons commentaar willen we je niet onthouden:

 

'De manager uit dit artikel acteert inderdaad niet bepaald krachtig. Hij stelt zich te afhankelijk op, zowel naar verleden als naar 'boven'. Een goede manager weet waar hij aan begint-dus inclusief duidelijke ambities en stelt zich doorlopend de vraag 'hoe dan wel?'. Daarbij stelt hij resultaat boven ego; dus niet veranderen om maar een stempel te kunnen drukken. Hij laat datgene-en diegene- intact die de ambities ondersteunt. Ten slotte mobiliseert hij de stake holders en brengt DAADkracht in'.

 

In dit korte stukje komen de 6 kernwaarden van Dé Bedrijfsoptimalisator® mooi aan bod:

 

1) DAADkracht.

2) Resultaatgerichtheid.

3) Klantgerichtheid.

4) Professionaliteit.

5) Integriteit.

6) En samenwerking...

 

...en de 5 uitgangspunten van HPO. 

 

1) Kwaliteit van management.

2) Openheid en actie-gerichtheid.

3) Lange termijn gerichtheid.

4) Continue verbetering en vernieuwing.

5) Kwaliteit van medewerkers.

 

Door deze combinatie breng je ondernemingen naar het realiseren van ambities, ook als dat een omzet groei van 100 of 200% is. Of van diepe verliezen naar winst, of.... Bel 06-10.67.53.56 voor een vrijblijvend gesprek.

 

 

Markt introductie abrasieve systemen

Kerry Abrasives, marktleider in abrasieve systemen (zagen, schuren en polijsten), uit Ierland heeft hoge ambities: groei in omzet en winst.

Hoewel 99% van hun klantspecifieke oplossingen wordt verscheept naar alle werelddelen, is de potentie enorm. 

 

Dé Bedrijfsoptimalisator® is gevraagd om Kerry te ondersteunen in het proces van business development. 

 

Pitch: 'Handson grinding/polishing engineers with engineered products'. 'It's all about the finish'.

 

Voor wie: producenten en servicebedrijven in luchtvaart, turbine, medisch, lager- en machine-industrie. Met uitdagingen in slijp en polijst activiteiten tot 0,03 micron, inclusief 'orange peeling', hogere temperaturen en nieuwe legeringen (Inconel, titanium, etc). 


Scope project: turbines en lagers. Onderhoud en nieuwbouw.

 

Onderscheidend vermogen: co-design top end oplossingen resulteren in subliem gladde oppervlaktes voor langere standtijden, efficiëntere machines en minimale onderhoudskosten. Maximale uptime van machines door lange standtijden. Chemici aan het begin, hands-on ingenieurs in toepassing bij klant.

 

Referenties: Rolls Royce, SKF, Pratt&Whitney, GE, Victorinox etc.

 

Strategie: via trials problemen van klanten oplossen.

 

Gezocht: bedrijven met top end uitdagingen tot 0,03 micron (!).


Meer info: bel 06-10.67.53.56 en www.kerryabrasives.com

Wat is mijn bedrijf waard, 10 keer de jaarwinst?

Deze vraag krijgen wij regelmatig voor geschoteld. En deze vraag wordt steevast gepareerd met wedervragen onzerzijds. In welke mate is jouw bedrijf toekomstbestendig? Hoe zit het met je duurzame/structurele onderscheidende vermogen? Wat is het risico-profiel van jouw onderneming? Hoe afhankelijk is de onderneming van jou en andere sterkhouders?

 

Één ding is zeker: de waarde van jouw onderneming wordt bepaald door winsten en kasstromen in de toekomst. Dit principe wordt mooi omschreven in een artikel van Ronald van der Graaf in M&A. En de waarde is gebaseerd op vertrouwen van de kandidaat-koper in de antwoorden die hij krijgt op bovenstaande vragen. 

 

Meer weten? Bel 06-10.67.53.56. 

25% van de bedrijfsoverdrachten mislukken. Hoe te voorkomen?

Henk Kwakkel heeft de overdrachten binnen familiebedrijven onderzocht. Henk concludeert in dat maar liefst 25% mislukt. Het goede nieuws is de duidelijke hoofdreden: onvoldoende (plan-) ning. 

 

Onze praktijk ervaring komt volledig overeen met deze belangrijke conclusie. Het ontbreken van een overdrachtsplan leidt er toe dat men vaak vanuit emotie verkoopt of overdraagt. Dit geldt in familie-bedrijven én DGA-bedrijven. Naast de dreigende mislukking, krijgt u een lagere prijs dan u wenst. 

 

Er zijn meer redenen, positieve redenen, om tijdig te beginnen. Zoals maximalisatie van de verkoopwaarde van uw bedrijf, het veilig overbrengen van uw klanten, het behoud van werk gelegenheid van uw personeel enz.

 

De oplossing is de opmaak van een routekaart. Deze routekaart leidt de weg naar ten minste 2 ambities: een succesvolle overdracht en maximalisatie van de opbrengst. Het is een proces van bewustwording van wat u nou eigenlijk wilt met uw eigen toekomst en die van uw bedrijf. En een inschatting wat het beste proces is om kopers te vinden, en bijbehorende financiering. 

 

Belangrijk hierin is: timing oftewel, begin op tijd! Meer weten, neem contact met ons op voor een oriënterend gesprek. Een eerste voorbereiding van een routekaart: 06-10.67.53.56.

 

Bron: Mijn bedrijf is groter dan ikzelf van Henk Kwakkel.


Help, ik wil uit Bijzonder Beheer!

Een veel gehoorde hartekreet, waarbij wij steeds vaker gevraagd worden om te helpen. Ondanks onderstaand artikel 2 blijkt dit in de praktijk toch vaak zeer wel mogelijk. Met 2 tevreden partijen tot gevolg die hun relatie zien herstellen naar een win-win situatie. 


Artikel Uit FD 26.03.2015.

De AFM constateert wel dat de verwachtingen van mkb'ers over het doel en werkwijze van bijzonder beheer vaak botst met de realiteit. Zij verwachten hulp van de bank en zien extra risico-opslagen als een hindernis. Maar het –legitieme - doel van bijzonder beheer is het beheersen van het risico door de bank. Banken zouden klanten wel beter kunnen informeren over het doel van bijzonder beheer en uitleggen hoe een dergelijk proces eruit ziet. Ook moeten probleembedrijven vooraf duidelijk worden gemaakt dat ze naar de intensive care worden overgebracht, iets wat nu niet altijd gebeurt. Tegelijkertijd hebben ondernemers zelf ook een verantwoordelijkheid vindt de AFM, bijvoorbeeld door zich goed te verdiepen in de kredietovereenkomst en de mogelijke gevolgen.   


Eerste stap is herstel van de vertrouwensrelatie met bank. Direct gevolgd door verbetering van de liquiditeitssituatie.Ook op lange termijn. Want voortzetting, en soms zelfs uitbreiding, van financiering is een voorwaarde om lange termijn ambities te realiseren. 


Herstel van vertrouwen door communicatie en prognoses realiseren is hierin key. We vertellen graag hoe we dat doen, ook in uw situatie. Bel: 06 10 67 53 56.